In het Enige Echte Bredase Kookboek: 076 vind je de eerste helft van het interview met de dames van Alle Terrasjes. Benieuwd naar dit interview? Lees het hier.
Natuurlijk is niet alles bestemd voor de drukpers, dus vind je in deze blog de tweede helft van het interview.
Hoeveel stops hebben jullie inmiddels gehad in Breda?
Bodine lacht, ‘Ik denk dat we zo’n 230 zijn binnengestapt! Bij 200 zaken zijn we toch zeker even blijven plakken!’
Hoe komen jullie de coronatijd door?
‘Wij merken niet zoveel van corona op dit moment. Wij maken het kookboek! Dit is juist in het leven gekomen door corona. De dag nadat wij de eerste magazines hebben opgehaald ging de horeca in lockdown. Daar hebben we de opstart gemist. in de zomermaanden – toen de horeca weer geopend was – was het echt enorm leuk! Mensen maakte iedere dag story’s, deelden van alles en we kregen ontzettend veel positieve reviews! We zagen mensen in de stad met ons magazine en dat was zo’n geweldig gevoel. Tot de horeca weer dicht ging… We hebben de eerste editie van 6 maanden verlengd van oktober 2020 tot 2021. Maar de horeca was in oktober nog dicht en nu (10 maart 2023) nog steeds.. Dus geen proeverijtjes om te gaan halen! Geen nieuw magazine en geen nieuwe horecazaken. Dus we hebben nog wel een paar magazines over.’
Maar wat is nu eigenlijk jullie drijfveer?
‘De local meer laten ontdekken in Breda. Dat ze uit hun comfortzone stappen en op ontdekkingsreis gaan in eigen gemeente. De mensen in Breda zijn heel trots en dat hoor én zie je aan alles, toch blijven ze wel hangen in gewoonten. Ze zijn trots op een stad die ze zelf nog niet helemaal kennen. We helpen ze daarom graag met het ontdekken van lokale plekken en producten.’
Wat zijn jullie toekomstplannen?
‘Mij lijkt het ontzettend leuk om een stagebedrijf te hebben en mijn kennis over te mogen brengen aan anderen’, aldus Thom.
Bodine: ‘Ik zou dolgraag vertellen op mbo-scholen dat je niet perse een hbo diploma nodig hebt om iets op te zetten. Iedereen zei tegen mij: ‘je hebt een hbo diploma nodig om het te kunnen maken’ en ‘je bent niks zonder hbo’. Mij lijkt het leuk om studenten op het mbo te laten zien dat het zeker wel kan. Ik heb het ook niet makkelijk gehad… ADHD, druk koppie, struggles in de thuissituatie, iets snel beu raken. Maar als je iets vindt wat je echt wil doen, dan kan je het! En dan gaat het zeker lukken! Oh, en als we daar een leuke gemotiveerde stagiaire aan over houden zou dat natuurlijk geweldig zijn!’
Waar zijn jullie het meest trots op?
Thom en Bodine kijken elkaar lachend aan en Bodine neemt het woord: ‘Ik besefte laatst dat ik wat meer trots mag zijn. Ik ben trots als het uitverkocht is, maar dan wil ik opnieuw naar de drukker. Natuurlijk was ik wel trots op het moment dat we het eerste magazine in handen hadden, maar ik had nog steeds niet ‘JA! DIT IS HET!’. Ik ben iemand die resultaten wil zien. Ik wil zien dat mensen het gebruiken en dat het uitverkocht raakt. Maar daar zijn we nog niet. Hier kan ik mezelf zeker nog in ontwikkelen en ik denk dat ik daarbij aan Thom een hele goede heb.’
Thom haakt in op het gesprek: ‘Ik ben trotser op Bodine en mezelf dan op het resultaat. Wat wij hebben neergezet in een half jaar tijd is echt te gek. Ik ben dankbaar voor wat we hebben gedaan en heb hier veel uitgehaald. Bodine is dit ook, dat weet ik zeker. Ze ziet het alleen op een andere manier’. Maar ben je trots op Local Taste Bo? ‘Ja zeker! Ik vind het hartstikke mooi en het staat als een huis. Het is een goed product’.
Waarin vullen jullie elkaar aan?
‘Aan alles! Administratief en financieel is helemaal Thom zijn ding’, zegt Bodine. ‘Daar doet ons Bootje niks aan. Alleen de centjes opmaken vind ze fijn’, grapt Thom. ‘Bodine is meer van het creatieve stuk. Ontwerpen, vormgeven, etc. Commercieel en sales gericht zijn we allebei sterk. Hierin vullen we elkaar heel goed aan! Wat ik zeg vult Bo aan en andersom. Ideale combi’, aldus Thom.
Wat is het lastige van ondernemen?
‘Dat het soms niet zo loopt als je wil’, antwoord Bodine. ‘Maar dat is ook weer een uitdaging die weer nieuwe deuren opent. Het risicovolle vind ik juist leuk, hierdoor is het succes des te specialer’.
Thom vertelt dat hij het een lastige vraag vindt: ‘Ik vind eigenlijk alles wel leuk! We hebben veel geluk dat we elkaar zo goed aanvullen. Zo doen we de dingen waar we zelf goed in zijn. Ik denk dat de echt moeilijke en lastige dingen pas komen, als je medewerkers hebt en groter bent. We weten nu wat we aan elkaar hebben. Het lastige is loslaten. Zelfs naar Bodine toe heb ik hier soms nog moeite mee’.
Hoeveel tijd neemt het in beslag?
‘Ik ben wel een uur of 50 aan Local Taste kwijt! Het zijn drukke tijden geweest met mijn baan in de zorg erbij. In de zorg werken om het geld in Local Taste te kunnen stoppen. Nu is dat gelukkig minder, dankzij corona hebben we wel gas terug moeten nemen. Wat dus ook weer goed is geweest voor bepaalde dingen’, vertelt Thom.
Bodine werkt naast haar vaste baan ongeveer 30 uur aan Local Taste. ‘Ik werk elke avond na mijn werk en in het weekend voor Local Taste. Maar wanneer je doet wat je leuk vindt, voelt het nooit als werk! Dat klinkt cliché, maar het is toch echt zo’.
Kunnen jullie ervan leren?
‘In ons hart wel en in onze buik ook. Maar financieel moet er steeds meer geld in. Gelukkig zijn we volop bezig met het kookboek, waardoor we hopen dat we er in elk geval zelf niets meer in hoeven te stoppen en dat het op zich zelf kan blijven draaien’, vertelt Bodine.
Hoeveel boeken denken jullie te verkopen?
‘De eerste druk bestaat uit 2.000 boeken, én die gaan op dit jaar (2021)!’
Wat ga je doen met je eerst verdiende miljoen?
Thom: ‘Iemand neerzetten die het een tijdje voor ons waarneemt en eens goed op reis! Genieten van het seizoen, feestjes, nieuwe plekken en landen. Met de dames van Alle Terrasjes naar het terras. Materieel boeit me niet zo veel. Én bitcoins, heel veel bitcoins..’
‘Ik zou het leuk vinden om, naast heel veel genieten en leuke dingen doen, een marketingpromotiebureau op te zetten. Dit hebben we met Local Taste gedaan en dit kunnen we ook met andere bedrijven’, aldus Bodine.
Welke doelgroep trekken jullie het meeste aan?
‘Iedere werkende Bredanaar. Maar onze belangrijkste doelgroep zijn Bredanaars tussen de 21 en 35 jaar oud’, antwoord Thom.
Welke emoticon past het best bij jullie?
Bodine kiest voor Thom: ‘Die met dat geile scheve mondje. Je bent echt een sjansbal met oprechte interesse!’
Thom voor Bodine: ‘Met die toeter! Altijd enthousiast en je maakt er altijd een feestje van. Als iets opgeleukt moet worden, dan is Bodine van de partij!’
Wat vinden jullie van het grote succes van Alle Terrasjes?
Op deze vraag reageert Bodine meteen enthousiast: ‘Ik vind het echt oprecht een superleuk idee’. Waarop Gwen en Irma direct inhaken: ‘Als alles open gaat, gaan we direct verder!!’.